Czytelnia

Odchudzanie – od głowy do pasa

Odchudzanie – od głowy do pasa

24 . kwi 2024 | by Aleksandra Kral

Lato zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim pojawiające się zdjęcia fit postaci spacerujących z naprężonymi, naoliwionymi mięśniami po rajskich plażach. Wychudzone manekiny na wystawach sklepowych patrzą na nas z góry prezentując idealnie pasujące stroje w rozmiarach extra małych. A my wracamy do domu i patrząc w lustro mamy ochotę nałożyć na siebie koco-bluzę i przezimować cały ten słonecznie ciepły czas. Jak zabrać się za zrzucanie wagi by zrobić to skutecznie i zdrowo?

Odchudzanie lubi mieć cel

Najlepiej jeśli cel jest dość szybko osiągalny. Jeżeli mamy 3 miesiące do urlopu, na którym chcemy być gwiazdą plaży biegającą kilometrami nad brzegiem morza, a przez ostatnie 3 lata siedzieliśmy na kanapie wcinając chipsy i przeglądając kolejne przysmaki na portalach fast foodowych to cudów nie ma. Ta zmiana najprawdopodobniej się nie uda. Ale jeśli spojrzymy na siebie bardziej realistycznie i postanowimy coś zmodyfikować, a nie przejść totalną metamorfozę i odwrócić swoje życie o 180 stopni to jest duża szansa. Może nie będzie to bieg po plaży przykuwający liczne spojrzenia, ale spacer brzegiem morza z uśmiechem na twarzy i poczuciem sprawczości.

Odchudzanie dla siebie

W procesie redukcji wagi niezwykle ważna jest motywacja. To ona pomaga nam iść dalej nawet, gdy na drodze pojawiają się duże przeszkody. Motywacja to taka baza, dobry rodzic, który przytuli, wesprze, przypomni dlaczego popchnął nas na tę krętą drogę. Dobra motywacja musi pochodzić z wewnątrz. Jeżeli chcemy czegoś dla siebie, pojawia się w nas pragnienie, aby o siebie zadbać, zdrowo jeść, zatroszczyć się o nasze ciało, to tym samym okazujemy sobie czułość. Nasze działania są wtedy docenianiem siebie, opiekowaniem się sobą, a nie dowalaniem sobie i poddawaniem się presji.

Odchudzanie to proces, a nie skok

Konsekwencja jest bardzo potrzebna, by zrzucić wagę. W dzisiejszym świecie na każdym kroku czyhają łatwodostępne, niskobudżetowe, wysokokaloryczne pokusy. Można je omijać, przed nimi uciekać, starać się ich nie widzieć, ale w końcu i tak na nie natrafimy. Odchudzanie to proces wyboru. Nie jednokrotny wybór, ale stale podejmowane decyzje. Bo jeżeli podejmiemy decyzję raz, że rezygnujemy z pokus, zaciskamy pasa i nie pozwalamy sobie na nic, to długo w tym nie wytrzymamy. Ale jeżeli stale będziemy podejmować decyzje to jest szansa, że nawet jeśli czasem zdecydujemy się trochę sobie pofolgować, to kolejny raz możemy podjąć inną decyzję. Jedna porażka nie przekreśla wówczas całego procesu.

Uwaga, nie waga

Warto być czujnym na pokarm, po który sięgamy. W tym dosłownym znaczeniu, ale i tym metaforycznym. Jeżeli odczuwamy potrzebę sięgnięcia po coś do zjedzenia, to być może jesteśmy głodni, bo nie jedliśmy już długi czas, a może właśnie przeżywamy coś nieprzyjemnego, czego przeżywać nie chcemy i w jedzeniu szukamy ucieczki, by się na chwilę od tego uwolnić. Może dostrzegamy w naszym życiu jakiś brak i przekąska miałaby go na chwilę wypełnić. Bycie uważnym na swoje emocje i myśli, na relacje, w które wchodzimy, jest niezmiernie ważne w drodze do zmiany. I tej dietetycznej i tej życiowej.

________________________________________________________________________________________

Pragniesz zmiany? Nie zostawiaj tej decyzji na potem – zadzwoń i umów się na konsultację.

Do góry